ARC 2021: Live-oppdatering fra de første 8 dagene

28 November 2021

ARC - Et eventyr over Atlanterhavet

Akkurat nå har vi fire båter som seiler over det store og mektige havet, Atlanterhavet, under seilkonkurransen ARC. Via satellittelefon har vi fått flere daglige oppsummeringer fra vår gjest Carina på båten "Jolie" og gjestene Isabella og Petter på båten "Vi La Ut". De forteller oss hva de har gjort i løpet av dagene så langt, og nå ønsker vi å dele dette med dere.

Atlanten-1568x938.jpeg

ARC med "Jolie" Lagoon 52

Dag 1 (21. november)

Start ARC Las Palmas kl. 12.30 lokal tid. På vakten kl. 8-12 ble det observert Resque-skip med blinkende lys som søkte i området med sterke søkelys. Plutselig kom det mot oss i høy fart og passerte nær babord side med en liten robåt/gummibåt på slep, sannsynligvis en migrantbåt.

Dag 2 (22. november)

Da vi satte gennakeren, måtte vi gjøre en MOB-manøver for å redde livlinen som ble slått ned av et flagrende skudd. Smidig snuoperasjon og berging med båtkrok og ny plassering av livlinen på manta train. Den 230-volts strømmen om bord forsvant etter at sikringene brant på grunn av en kortslutning. Da sikringene smeltet ned, ble kameratbåten "Anna Isabella" kontaktet via VHF. De satte gummibåten sin i sjøen sammen med Olof som er en dyktig elektriker. Vi har selv utrolig kompetente medseilere om bord i båten vår, men det var godt å få hjelp og en second opinion fordi vi er så avhengige av strøm og heller ikke hadde de riktige tingene om bord. Da vi likevel måtte ligge stille en god stund, var det alle mann over bord for et herlig bad i Atlanterhavets blå vann. ARC kan være veldig gøy!

Dag 3 (23. november)

Om morgenen siktet Helena hvalen på styrbord side med kikkerten, men hvalen viste seg å være en liten gummibåt, sannsynligvis en migrantbåt utstyrt for en hel familie med bleiebarn. En tragisk hendelse som har påvirket stemningen om bord. Vi berget båten, punkterte den og skar den opp, og stuet deretter all plasten i gummibåten vår slik at den ikke havner i sjøen. Hendelsen ble rapportert av kaptein Otto. Vi håper passasjerene ble reddet på en eller annen måte!

Napp! x3 Tre store gullfisker ble dratt opp i løpet av en halvtime, Helena klarte å få de store, tunge fiskene opp og fileterte dem lynraskt som den naturligste ting i verden. Imponerende!

Mange delfiner sluttet seg til "Jolie", og gleden var total da de svømte i grupper på ti rett ved skroget. Fine filmer å ta vare på som et minne! Deretter hadde vi en sikkerhetsbriefing om bord med utsatt vanninntrenging styrbord motor. Vi gikk gjennom skipets forlis med inndeling i redningsflåter og hvem som har ansvar for å ta med grabbags, EPIRB og hvilke personer som går til hver redningsflåte.

Thomas mister saltvannssåpen sin over bord! Han var for øvrig den eneste om bord. Så falt skrubbebørsten i vannet, men heller ikke den klarte vi å redde, til tross for en rask MOB-innsats.

Nattens passering bød på en fantastisk "sea fire" da fosforiserte organismer ble virvlet opp i kjølvannet av en gjeng delfiner som sluttet seg til "Jolie".

Dag 4 (24. november)

Gennakeren ble heist og vi logget mellom 11 og 13 knop, det føltes som om vi fløy over Atlanterhavet. Surfet så det ulte i riggen og propellen. Herlig lyd av fart selv om det ikke var mulig å sove.
Til lunsj ble det nyfanget gullfisk med potetmos og hvitvinssaus. Nam!
Johanna bakte banankake til ettermiddagsmat, kjempegodt! Det er ikke behov for mannskap om bord på "Jolie". Denne dagen tilbakela vi 175 distanser. Det er ny rekord!

Dag 5 (25. november)

Mårten og PA fikser frokost og forteller om nattens kursendring da vi drev lenge fordi autopiloten sluttet å virke. Motorene starter ikke på grunn av lavt batterinivå, og displayet er dødt. Mårten og Peter finner feilen og får motorene i gang igjen. En eller annen omformer som ble frakoblet da vi koblet fra landstrømmen i Las Palmas. Senere på natten stopper generatoren med ukjent feilkode.

Restart fungerte! 2215 distanse igjen til Saint Lucia vi ligger for tiden på 20. plass av ca 178 startende båter uten hensyn til Srs/Light tall.værmelding 5-7 s/m som forhåpentligvis øker til 10 s/m.

Dusj dag! Herlig med nye lukter om bord. Vi må spare på vannet så det er bare å benytte seg av det og nyte!
Peter siktet spekkhogger eller hval i hekken hørte tydelig lyden av eksos når den hevet seg opp ved siden av båten. Fantastisk magisk solnedgang!

Dag 6 (26. november)

Fantastisk soloppgang, god morgen ARC!
Klokken 10 er vi på babord side av Cap Verde-øyene.
Vi i vakta studerer hoppmanøvrer i Cruiseklubbens bok om godt sjømannskap. Otto lærer bort "Australian pole roast", en rask variant av pole roast som imponerer!

Dagens sikkerhetsøvelse: MOB alle mann på dekk! Alle seil ned, snu og berge kulefender/bøtte på styrbord side, vinden øker, vi setter gennakeren igjen!
Fersk frukt og grønnsaker begynner å råtne, nå må vi bruke kjøleskapet/fryseren.

atlanten.png

ARC med "Vi La Ut" Lagoon 50

Onsdag 25/11

Posisjon:
N21 39.29
W20 32.49

Delfiner hopper opp og ned, spesielt om natten. Natt til tirsdag røk det øverste fallet til gennakeren og seilet måtte hentes opp av vannet, etter at det ble lyst, trådet skipper Hampus et nytt fall og vi seiler igjen med full rigg.

I løpet av natten mistet autopiloten plutselig funksjonen, men skipper og styrmann løser situasjonen med ro og selvtillit. Alle om bord trives selv om noen er forkjølet, ingen skandaler om bord bortsett fra da et par underbukser satte seg fast i en gennakerskotblokk og måtte ofres til Poseidon.

Vi seiler jevnt og trutt i 16 knop, og maten er fortsatt god.

Hilsen fra mannskapet på Vi La Ut.
Via Isabella

Søndag 28/11 ARC

Posisjon:
N20 32.16
W27 57.96

Vi har nå satt kursen mer eller mindre rett mot St Lucia.

Et nytt vær har meldt sin ankomst og våre første byger har vi kommet oss gjennom. Bølgene er ca. 8m og det krever 110% fokus å sitte på broen. Den minste feil og en uønsket gipp kan komme.

Å sove om bord er nå en stor utfordring, tenk deg en tørketrommel og du er nær vår virkelighet.

Vi har revet seilene våre for å takle vindkast på 18-20 m/s.

Om natten er stjernehimmelen stjerneklar, og vi lærer nye stjerner å kjenne. Luftfiskerne flyr mellom bølgetoppene på en fascinerende måte. Det som forundrer oss aller mest, er alle fuglene som hardnakket flyr rundt her ute. Hvor sover de og hvordan, lurer vi på.

Havet er det eneste vi ser rundt oss, og av og til kommer delfiner på besøk. Et magisk syn var om natten når marmorbålet lyste rundt dem. De så ut som lysende torpedoer i vannet.

Omtrent 1900 distansemål igjen å seile under ARC, og akkurat nå regner vi med at det er 10 dager igjen før vi får kjenne land på St Lucia. I dag feirer vi første advent om bord med skumtomater, pepperkaker og alkoholfri gløgg.

Hilsen fra mannskapet på Vi La Ut.
Gjennom Petter

Du kan lese mer om ARC og seiling over Atlanterhavet med More Sailing, samt bestille plass til ARC 2022 på en av våre modige seilbåter som seiler over det mektige storhavet.