Atlantbloggen: Det finnes ikke bare én måte å gjøre det på.

20 November 2015

21/11 Posisjon: 28°7´24"N 15°25´30"V

I dag var det på tide for gjengen å teste båten for første gang. Vi tok en tur på ettermiddagen og slo noen slag, satte og tok ned gennakeren et par ganger. Allerede nå ser jeg at det er god erfaring om bord, og vi kommer til å kunne håndtere mange seil og komme oss raskt rundt! Fredrik benytter anledningen til å gjennomgå sikkerheten om bord, blant annet hvordan redningsflåte og livbøyer håndteres.

Det begynner å nærme seg siste dag i marinaen, og jeg tar en runde for å se om naboene våre gjør seg klare til å dra. Vi har møtt mange forskjellige typer i marinaen. Rett ved siden av oss forbereder to menn fra Ungarn seg på å ro en liten båt over Atlanterhavet. De har lagt opp proviant på dekk, som for det meste består av hermetikk og energibarer. De regner med å holde en fart på 2 knop, noe som vil gjøre den 2690 mil lange turen over til Karibia til en to måneders tur. Er det i det hele tatt mulig?

Jeg møter Jan, en av vennene mine fra Chalmers i Göteborg, som seiler en Swan 44 fra 1977. De har åtte forskjellige seil som de kan sette avhengig av vindforholdene. Disse tar opp hele fordekket på båten og vil ligge nede på gulvet i båten, som slett ikke er så stor som More55an. De regner med å seile over på ca. 16 dager og skal konkurrere i racingklassen.

Min venn Theo er mannskap på en Oyster på rundt 60 fot, her har han funnet et svensk mannskap som trenger noen flere hender til overfarten. Det er interessant å gå om bord og se hvordan de løser ulike praktiske problemer, "sånn gjør dere det, vi gjør det sånn". Man kan si at det finnes mer enn én måte å krysse Atlanterhavet på.

Mathias

(foto: Mathias Edberg)

DSC_0676-1.jpg.webp
DSC_0649-1.jpg.webp
DSC_0307-1.jpg.webp
DSC_0319-1.jpg.webp