Blogginnlegg fra Curt Gelin

19 October 2016

Originalartikkel: http: //www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/curres-blogg/1884-more-40-till-massorna

More ønsker å vinne med ny 40-foter

Det svensk-kroatiske verfts- og charterselskapet More Boats - Sailing - Charter har mer enn nok å gjøre. Og det i en tid da de store verftene i Tyskland og Frankrike sliter med å selge de store volumene sine og dermed opprettholde lønnsomheten. Likevel kjører Split-verftet treskift seks dager i uken for å ta igjen ordrene.

For veteraner i båtbransjen høres presset ut som et eventyr, men suksessen kan forklares med at More Boats med Tjörn-innfødte Einar Halldin og charterveteranen Milan Mande våget å gjøre noe ingen andre i charterbåtbransjen hadde våget å gjøre - de investerte i en prestasjonsbåt med et overdådig romslig interiør.

Med seg på More 55 hadde de italieneren Maurizio Cosutti, en mester i raske, stilige båter og ekspert på optimalisering av racerbåter. Tanken var å bygge denne raske båten til en forholdsvis gunstig pris og finansiere den gjennom charterkjøp.

Charterkjøp er ikke noe nytt og ikke uvanlig, ettersom utallige svensker og nordmenn har hoppet på konseptet av investeringshensyn, av praktiske grunner eller for å eie en stor båt billig.

Forskjellen er bare at More vil ha en båt av høy kvalitet til null krumspring. De vil ikke ha badebåter av lav kvalitet som har problemer og fører til tapte inntekter.

Denne tilnærmingen til More 55 har siden lanseringen i 2015 ført til at 16 kjøpere har hoppet om bord, et tall som er verdt å la seg imponere av. Skrog 6 ble sjøsatt 18. oktober, og fem 55ere skal seile ARC Rally i november.

På toppen av det hele vant More 55 No. 3 Kroatias største regatta Split-Vis forrige helg.

Styrket av denne suksessen har Einar og Milan bedt Maurizio Cosutti om en oppfølger, en 40-foter. Den er ikke bare ment for charter, men også for privat bruk, en båt som ivrige seilere vil ha. Under min "inspeksjonstur" til Split og More Boats forrige helg ble More 40 nr. 2 bestilt og betalt, og tre til var på vei til Italia.

Og hva med den første More 40? Hold på hatten - Einar Halldin har bestilt den for å delta i alle de store kappseilasene her hjemme i 2017. For å få denne spennende satsingen til å lykkes er Anders Lewander i North Sails engasjert. I tillegg til et profesjonelt mannskap med Mores Karl Fredrik Olsson som kaptein.

På helgens briefing av Maurizio Cosutti presenterte han i tillegg til en rekke interessante basisfakta også en foreløpig måling. GPH - General Purpose Handicap, mente han kunne nå 546 s/M, noe som er nesten like bra som en racer som Sydney 40 (540 s/M), raskere enn Dehler 42 (594 s/M) og Arcona 410 574 s/M.

Ved besøket 15. oktober var skrog- og dekksformene under bygging. De har tatt seg tid til å få en pianofinish på pluggene slik at de i sin tur skal gi en fin finish på de ferdige båtene. Planen er å vise den første More 40 på båtmessen i februar og deretter på Allt för Sjön.

- Det er kostbart å stille ut, men jeg tror det er en god måte å vise oss frem på og gjøre flere interessert i å investere eller kjøpe More 40 - eller More 55, sier Einar Halldin.

Selvtilliten er like god som roen, og den kan han ha, for 14 eksemplarer skal erstatte dagens Salona 38 i 2018. Vi krysser fingrene for at More 40 blir ferdig i løpet av de tre månedene som gjenstår til dørene åpnes i Göteborg. Nye prosjekter er alltid verdt å støtte, spesielt hvis de, som dette, retter seg mot kyndige seilere.

/Curt Gelin