Frøken Malins loggbok - 4. desember 2013

03 December 2013

I går ettermiddag seiler vi videre med gennakeren i 30 knops vind. Den store båten på 20 tonn surfer som en jolle på bølgene. Vi setter ny fartsrekord med 16,5 knop. Det går fort. Før vi seilte ut fra Las Palmas, bestemte vi oss om bord på båten for å ha tre prioriteringer for turen. Den første og viktigste var sikkerhet, den nest viktigste var fornøyelse og den tredje var å vinne. For å få en god natts søvn og for ikke å risikere noe i tilfelle ytterligere vind, tok vi ned gennakeren for natten. Det føltes som om båten stoppet da vi nå "bare" gjorde 8-9 knop i stedet for 11-12. Når solen går ned, innser vi at den er nesten to timer senere enn i Las Palmas. Om morgenen i Las Palmas sto solen opp 06:30, nå står den opp 08:30.

Vi har seilt gjennom et par tidssoner, men har bestemt oss for ikke å stille om klokken før vi ankommer St Lucia. 00:00. Anders og jeg sitter på midnattspasset vårt da jeg kjenner at noe treffer beinet mitt. Nesten som om noen hadde kastet en tennisball mot meg. I den svarte natten slår vi på lommelyktene våre og lurer på hva som foregår. Det er en flyvefisk som har angrepet meg. Vi ler og dytter den stakkars fisken tilbake i sjøen. Det er rart med fisk med vinger. 08:00 Morgenen begynner å gry, og Martin er våken selv om skiftet hans allerede er over. Han trommer med fingrene og synes det går sakte. Med hodelykt har han allerede gjort klar alle tampene for å kunne heise gennakeren når lyset kommer. Solen har ikke engang gått over horisonten når vi heiser den, seilet tar tak i båten og vi seiler videre i 10-12 knop. 10:00 Vår posisjon er N21°02.384, W42°06.148, vi seiler i 11 knop SOG på en kurs på 290 grader.

Det er 1201 nautiske mil igjen til St Lucia. Lucia. Det går fort nå som gennakeren er oppe og vi har medvind. 14:00 Anders har pakket mye rart i kofferten. I går var det juleglitter. Når han i dag lager pannekaker med is til lunsj, serverer han dem i kokkeuniform. Vi andre ler, og humøret hans i solen er på topp. 19:00 Nå er det bare 1090 nautiske mil igjen. Et gjennomsnitt på ca. 12 knop i løpet av dagen. Det går fort. Med vennlig hilsen Einar Halldin moresailing.se kl. 19:00 UTC den 4. desember 2013.