Sittbrunnen.se skriver om dramaet i ARC

28 November 2016

Les hele artikkelen med bilder: http: //sittbrunnen.se/segling-79/langsegling/1914-more-drama

Nytt ARC-drama:
Svenskene redder skip med rorhavari

Sent lørdag kveld, i hardt vær på Atlanterhavet, sendte den svenskeide More 55 Lady Nor ut et nødsignal om at de hadde kjørt på noe, mistet styringen og trodde båten ville synke. Det slovenske mannskapet, som hadde chartret båten, fikk panikk og ba om redning fra nærmeste More-båt, svenske Lia.

Nødmeldingen fra Lady Nor natt til søndag ble videresendt av andre ARC-båter, ettersom avstanden på det tidspunktet var 60-70 mil utenfor VHF-rekkevidde. Men til tross for avstanden og været nølte ikke Fredrik Olsson, skipper på Lia, med å snu. Etter en strabasiøs overfart ankom han den angitte posisjonen, men det var midt på natten.

Synet som møtte oss var ubehagelig og dramatisk, seilene blafret og båten drev ukontrollert med vinden. Mannskapet fikk panikk, og skipperen ba dem forlate båten umiddelbart. "Vi ble da enige om å overføre folk til båten vår når været klarnet ved hjelp av jollen, og det lyktes vi med", sier Olsson via satellittelefon.

Han beskriver hvordan han fikk kontakt med de andre More-båtene, at de kom til posisjonen og holdt seg i beredskap i nærheten. En del av det slovenske mannskapet ble overført til More Grey, ettersom det ellers ville vært 13 personer om bord i Lia.

INGEN FARE

Da evakueringen var fullført, bestemte skipper Fredrik seg for å bli om bord på Lady Nor for å undersøke skadene og legge en plan for å gjenopprette styreevnen.

Jeg innså at de hadde skadet roret, men også at det ikke var noen fare for at båten skulle synke. Det var ikke vann i kjølsvinet, ingen sprekker i skroget og rorakselen var fortsatt på plass. Det fortalte meg at selv om rorbladet var borte, holdt kollisjonsskottet i hekken godt.

Men været var fortsatt hardt med vind på 30-40 knop i området, og båtene truet med å drive inn i enda verre vær. "Ved hjelp av tau lykkes vi til slutt og kunne begynne å slepe mot et rolig område i sør, forteller Fredrik Olsson, som fortsatt var om bord i Lady Nor på det tidspunktet. Han fikk imidlertid et par av slovenerne til å avløse ham igjen.

Da de nådde det rolige området etter et døgns tid, kunne roret inspiseres ved at Fredrik og hans skipperkollega Staffan Andrén dykket under hekken. De fant ut at mesteparten av rorbladet var borte og at den nedre delen av akselen var bøyd.

LØSNINGEN PÅ SAKEN

Vel om bord igjen begynte vi å tenke på hvordan vi på best mulig måte kunne sørge for at båten ble styrbar igjen, og fant ut at det ikke ville være bra å lage et nødror med spinnakerbommen og kablene. I stedet innså vi at den beste løsningen ville være å lage et nytt rorblad. Så vi saget til et par snorer som vi sydde sammen til et hylster som vi hadde tenkt å feste på rorakselen.

Så vi bestemte oss, men hvordan skulle vi få på etuiet? Først tenkte vi å løsne hele roret fra båten og dra det om bord. Men på grunn av den røffe sjøen syntes Staffan og jeg at det virket risikabelt, og bestemte oss i stedet for å tre det på i vannet og skru halvdelene rundt rorstammen.

KOLLISJON MED HVAL

Fredrik mener at det som skjedde ikke var at rorbladet løsnet, men at Lady Nor kan ha kollidert med en hval i nattemørket. Han mener denne konklusjonen er nærliggende fordi den nedre delen av rorakselen var bøyd, mannskapet hørte et smell og båten gjorde et ufrivillig slingringsmonn, som om den hadde truffet noe. Farten på det tidspunktet var omtrent tolv knop.

- Vi ser mye hval, og da Staffan og jeg jobbet med å få på saken, kom noen uventet nær, forteller Fredrik.

En mann på Lady Nor oppdaget at sigøyneren var på vei og trakk kameraten sin unna. Begge falt håndløst ned i cockpiten, noe som resulterte i en brukket nese og en kjeve ut av ledd. Heldigvis er en av mannskapet på Lia lege og har hjulpet slovenerne.

Denne tirsdag ettermiddag har de fire Mores-båtene Lia, Lady Nor, Mrs Robinson og More Grey ca. 1520 meter igjen til St Lucia. De tar det imidlertid rolig for å spare på nødløsningen og holde sammen. Om ti dager håper mannskapene å komme i land. Og de har nok mat, vann og diesel og er ved godt mot.

I GODT SELSKAP

Lady Nor-hendelsen viser poenget med å seile i godt selskap over Atlanterhavet. Uten de andre Mora-båtene, og uten Fredrik Olssons og Staffan Andréns mot, er spørsmålet hva som hadde skjedd. Hvis slovenerne Sandi Fon og Nenad Petrovic ikke hadde fått hjelp, ville de ha forlatt Lady Nor, gått i redningsflåten og More Sailing ville ha hatt en båt mindre i flåten.

Som havseilere blir vi også minnet på - er vi klare i tilfelle rorhavari?

I mellomtiden seiler More Fun med det russiske mannskapet ledet av Alexey Murashkin videre og leder klassen for åttende dag på rad. Sammenlagt ligger de på 22. plass.

Først i mål i årets ARC var den amerikanske raceren Rambler 88 med George Davis. Den nye rekordtiden er 8 dager, 6 timer, 29 minutter og 15 sekunder. Beste svenske båt er Talanta med Mikael Ryking - nummer åtte sammenlagt.

5mattagningforattkunnagoraenpassandeskyddsformavgolvplattor.jpg